Integritetspolicy
Integritetspolicy
Behandling av personuppgifter
Bostadsrättsföreningen
Ångkvarnen 2 samlar in och behandlar personuppgifter om dig som medlem,
hyresgäst eller leverantör. Vår hantering av dina personuppgifter sker utifrån bestämmelserna
i gällande lag angående hantering av personuppgifter. Information nedan anger
vilka uppgifter vi kan komma att behandla om dig, men det innebär inte att vi
nödvändigtvis vid varje given tidpunkt behandlar alla dessa uppgifter. Vårt mål
med denna policy är att på ett tydligt sätt beskriva hur vi samlar in,
använder, visar, överför och lagrar din information.
Personuppgiftsansvarig
Bostadsrättsföreningen
är personuppgiftsansvarig enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) för den
behandling av personuppgifter som sker i relationen med dig som är:
·
Medlem i föreningen
·
Hyresgäst eller hyresgäst i andra
hand
·
Kontaktperson hos någon av våra
leverantörer
Bostadsrättsföreningen
ansvarar även för behandlingen av personuppgifter som sker på bostadsrättsföreningens
hemsida.
Vilka personuppgifter behandlas
Vi samlar in och behandlar
personuppgifter om dig som medlem. Bostadsrättsföreningen har att upprätthålla
och hantera lägenhets- och medlemsregister enligt lag. De personuppgifter vi
samlar in är de som krävs enligt lag och behövs för att fullfölja ändamålet med
bostadsrättsföreningen stadgar. De personuppgifter vi samlar in är:
·
Kontaktuppgifter (t ex namn,
adress, telefonnummer och e-post)
·
Identifikationsuppgifter (t ex
namn, födelsedatum eller personnummer)
·
Uppgifter om medlemskap i
bostadsrättsföreningen (t ex medlemskap, andelstal och lägenhetsnummer)
·
Finansiella uppgifter (t ex
uppgifter om ägande, skulder, arvoden, betalda eller obetalda avgifter och
kreditupplysningar)
·
Uppgifter om vanor (t ex uppgifter
i passersystem och kameraövervakning)
Vi samlar in och
behandlar personuppgifter om dig som hyresgäst eller andrahandshyresgäst. De
personuppgifter vi samlar in är:
·
Kontaktuppgifter (t ex namn,
adress, telefonnummer och e-post)
·
Identifikationsuppgifter (t ex
namn, födelsedatum eller personnummer)
·
Finansiella uppgifter (t ex
uppgifter om betalda eller obetalda hyror och kreditupplysningar)
·
Uppgifter om vanor (t ex uppgifter
i passersystem och kameraövervakning)
Vi samlar in och
behandlar personuppgifter om dig som kontaktperson för någon av våra
leverantörer. De personuppgifter vi samlar in är:
· Kontaktuppgifter (t ex namn, adress, telefonnummer och e-post)
Ändamålen med behandlingen av personuppgifter
De huvudsakliga ändamålen
med bostadsrättsföreningens behandling av personuppgifter är att uppfylla de
krav som bostadsrättsföreningen har för att driva sin verksamhet.
För dig som är
medlem innebär det att vi hanterar dina personuppgifter för att sköta bostadsrättsföreningens
medlems- och lägenhetsregister. Vi hanterar dina personuppgifter för att sköta
avisering, ut- och inbetalningar samt bokföring. Vi hanterar även dina
personuppgifter för att kunna kontakta dig i sådana ärenden som berör dig som
boende i bostadsrättsföreningen.
För dig som
hyresgäst hanterar vi dina personuppgifter för att fullfölja våra förpliktelser
enligt hyresförhållande.
För dig som hyr
lägenhet i andra hand hos någon av våra medlemmar hanterar vi dina
personuppgifter för att dels kunna hantera samtycket till uthyrningen samt dels
kunna komma i kontakt med dig i sådana frågor som rör ditt boende i
bostadsrättsföreningen.
För dig som
kontaktperson för någon av bostadsrättsföreningens leverantörer så hanterar vi
dina personuppgifter för att upprätta hålla ett leverantörsregister och sköta
samarbetet med din arbetsgivare.
Vi använder endast
dina personuppgifter för det ändamål för vilket vi har samlat in dem för.
Hur länge sparas personuppgifterna
Bostadsrättsföreningen
sparar personuppgifterna så länge det är nödvändigt för att uppfylla
ovanstående ändamål, fullgöra bostadsrättsföreningens åtagande samt gällande
lagstiftning.
Därefter kommer personuppgifterna
raderas eller avidentifieras.
Har du samtyckt till att dina
personuppgifter ska få hanteras tas de bort då du återkallar ditt samtycke om
de inte behövs för några andra rättsliga förpliktelser.
Vilka uppgifter vi lämnar ut
Dina uppgifter visas för och hanteras av
styrelseledamöterna och styrelsesuppleanterna i din bostadsrättsförening samt för
valda revisor.
Bostadsrättsföreningen lämnar ut
personuppgifter till av bostadsrättsföreningen anlitade leverantörer för att
utföra behandlingen enligt ovan. Vi upprättar biträdesavtal med respektive
anlitad leverantör för att säkerställa att våra personuppgifter hanteras och
skyddas på ett adekvat sätt.
Dina uppgifter kan komma att lämnas ut
till tredje part då det finns krav på detta enligt lag eller då du har lämnat
samtycke till en tredje part. Detta gäller t ex när en mäklare anlitas av dig
för att sälja din lägenhet.
Vilka rättigheter har du som registrerad
För det fall du önskar information om
vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, har du rätt att beställa
information om de personuppgifter vi behandlar om dig genom att skicka en
ansökan om detta till styrelsen.angkvarnen2@gmail.com
Uppsala den 24 maj, 2018